Cu trenul
Fotografie de Florin Stoian
Cum ajungi la Iași

Cu trenul

Deși nu este cel mai rapid mod de a ajunge la Iași dacă locuiești mai departe, călătoria în oraș cu trenul din țară sau străinătate este posibilă.

În oraș există două gări: cea de nord și cea mai mare, Gara Iași, care deservește rute interne din și spre alte orașe din România, și cea sudică, Gara Internațională, care deservește și rute internaționale.

Pentru toate rutele, puteți cumpăra bilete fie direct în interiorul gărilor, fie online. Pentru rutele interne, trenurile sunt mult mai frecvente și puteți achiziționa bilete aici. Dacă călătoriți la Iași din străinătate, biletele sunt disponibile aici.

De la Gara de Nord poți lua un taxi (veți găsi multe chiar în fața clădirii), autobuz sau tramvai. Ambele stații de tranzit sunt chiar la ieșire. Sau poți comanda un Uber sau Bolt, pentru că timpii de așteptare sunt de obicei foarte mici.

Gara_Internaţională_Nicolina1

Fotografie de Cezar Suceveanu

Gara Nicolina (numită după cartierul în care se află) este gara sudică din Iași și deservește și rute internaționale. Fântâna din fața clădirii este cea mai mare din oraș.
Bulevardul Nicolae Iorga, Iași
Arată mai mult
gara-min

Fotografie de Cezar Suceveanu

Atracţii
Gara din Iași a fost construită în 1870 într-o zonă mlăștinoasă din câmpia râului Bahlui. Aspectul venețian-gotic, cu loggia sculptată la primul etaj, este inspirat de Palatul Dogilor din Veneția. Inițial a fost vopsit în roz, cu loggia roșie, intrând astfel în contrast cromatic cu parcul din față și dealurile verzi din Galata.

În decembrie 1869 a fost inaugurată prima secțiune moldovenească a căilor ferate românești. Ițcani (Suceava Nord) – Roman a fost legat de secțiunea Viena – Cracovia – Lvov – Cernăuți – Ițcani. Extinderea de la Pașcani la Iași a fost finalizată în mai 1870. Timp de doi ani, Iașiul nu a avut o legătură directă cu capitala, București, din cauza lucrărilor defectuoase la tronsonul Roman – București. Se spune că legătura dintre Iași și București, pe calea ferată, s-a făcut la început prin Viena și Budapesta. De acolo, ieșenii au mers pe Dunăre cu barca, la Giurgiu, apoi au continuat călătoria pe calea ferată Giurgiu – București (terminată în octombrie 1869). Această călătorie a durat două zile și două nopți și a fost mai confortabilă decât călătoria de cinci zile cu trăsura trasă de cai. Ruta feroviară directă spre București a fost deschisă în 1872.

În 1877, după construirea podului de cale ferată peste Prut de către compania lui Gustave Eiffel, trenul imperial rusesc a sosit la Iași, împreună cu țarul Alexandru al II-lea, împreună cu mulți miniștri, generali și aristocrați. A fost începutul războiului anti-otoman (numit "Războiul ruso-turc"), la care a luat parte și România și după care țara noastră și-a proclamat independența.

În timpul Primului Război Mondial, când Iașiul a devenit Capitala României pe timp de război, gara a fost principala poartă de acces în oraș pentru sutele de mii de refugiați sosiți din partea de sud a țării, alături de familia regală, guvernul și toate instituțiile statului. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, zeci de trenuri cu refugiați din Basarabia au ajuns în gara din Iași, iar alte zeci plecau cu soldați care mergeau pe frontul de est.

Gara a asistat, de asemenea, la scenele de groază ale Pogromului din iunie 1941. Aduși aici la coadă de la secția de poliție, prin Râpa Galbenă, peste 4400 de evrei au fost înghesuiți în vagoane de marfă, fără apă sau aer. Căldura insuportabilă și blocarea ferestrelor și ușilor au dus la asfixierea multor oameni. Primul tren a avut nevoie de șase zile pentru a ajunge la Călărași, al doilea, opt ore până la Podu Iloaiei. Trenurile au fost oprite în diferite gări pentru a scăpa de morții din vagoane. Peste 2700 de evrei au murit în agonie în "trenurile morții", cadavrele fiind aruncate în morminte comune.

Avariată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, gara a fost reconstruită în 1945, adăugându-se un turn cu ceas de inspirație sovietică. Din 1988 au avut loc lucrări de reabilitare, conduse de arhitectul N. Munteanu. În anul 2000 clădirea principală a fost readusă la forma inițială, dar pe părțile laterale au apărut două corpuri moderne acoperite cu sticlă.

Filmul "Gruber's Voyage"

Filmul "Călătoria lui Gruber", al regizorului român Radu Gabrea, a fost lansat în 2009. Acțiunea are loc în 1941 la Iași, când armatele Germaniei și României au început atacul împotriva Uniunii Sovietice. Personajul principal este corespondentul de război italian Curzio Malaparte, interpretat de Florin Piersic Jr. Vine la Iași să fie mai aproape de față, dar are o alergie enervantă. Jurnalistul începe să-l caute pe Josef Gruber, un celebru alergolog evreu din Iași. Adunând informații de la autorități, el descoperă ororile Pogromului și ajunge să-l caute pe medic în trenurile morții sau în locurile comune de înmormântare. Alte roluri sunt interpretate de actorii Claudiu Bleonț, Răzvan Vasilescu și Marcel Iureș, iar o mare parte din scene sunt filmate în centrul vechi al Iașiului.

700090, Piața Gării 2, Iași 700259
Arată mai mult

Vrei să descoperi mai multe?

Cum ajungi la Iași
Transport în Iași
Cum ajungi la Iași
Transport în Iași
Transport în Iași

Distribuie